Naar Hervey Bay en Brisbane

Na onze tent, min of meer zandvrij, te hebben ingepakt op Magnetic Island zijn we eerst naar Mackay gereden, waar we een family room in een Motel hadden gereserveerd. We hadden het plan opgevat om ook nog even inkopen te doen, maar helaas was het zaterdag en dus ging de supermarkt net dicht toen we tegen half 6 ‘s avonds aankwamen. Er zat dus niets anders op dan een restaurantje zoeken in het stadscentrum, waar we gelukkig niet ver vandaan zaten. We kwamen bij een Italiaans restaurant terecht, waar die avond ook verschillende grote Australische families verjaardagen / jubilea / iets anders vierden. We hebben ons niet verveeld tijdens het eten ;-).
De volgende dag zijn we, na nog even kort de river walk van Mackay verkend te hebben, doorgereden naar Rockhampton. We hadden daar een cabin op een camping geregeld. Onderweg hadden we, wijs geworden door de ervaring van een dag eerder, alvast inkopen gedaan, zodat we dit keer zelf konden koken. Rockhampton noemt zichzelf de Beef Capital (hoewel niet iedereen het daarmee eens is) en we kunnen nu bevestigen dat ze er inderdaad prima biefstuk hebben.

Na Rockhampton ging de reis verder naar Hervey Bay, wat dan weer de Whale Watching capital is :-). In Hervey Bay hebben we 3 dagen doorgebracht in een town house op een soort gated community. We hadden dus een heel huis met 2 verdiepingen, 3 slaapkamers en een grote woonkamer met open keuken. Na ruim 2 weken met zijn 5en op 40m2 of minder te hebben doorgebracht was dat wel weer even lekker! De eerste dag hebben Hervey Bay te voet verkend en de 2de dag zijn we daadwerkelijk met een Whale Watching toertje meegegaan. We hadden dit al eens eerder gedaan in aan de Westkust en toen heb ik met mijn telelens wat foto’s kunnen schieten van ergens in de verte voorbij zwemmende walvissen. We hoopten dus dat we hier wat dichterbij de walvissen zouden komen en daarin werden we bepaald niet teleurgesteld! We waren net een uur onderweg toen we een groepje van 3 walvissen vonden en het bleek dat deze (jonge) walvissen net zo geïnteresseerd waren in ons als wij in hen. Ze hebben dus meer dan een half uur rond de boot gezwommen, kijkend naar die rare wezens zonder vinnen boven de waterlijn. Op een gegeven moment waren we op elkaar uitgekeken, maar toen was de trip eigenlijk al geslaagd, terwijl we nog 4 uur te gaan hadden! In die 4 uur hebben we nog heel wat walvissen (ook oudere/grotere) van dichtbij gezien. Op een gegeven moment zwommen er 6 walvissen en een stuk of 5 dolfijnen rond de boot. Ik heb zo’n 500 foto’s en een hele aantal filmpjes geschoten, maar die doen de ervaring eigenlijk geen recht.

Hervey Bay was ook onze laatste stop voordat we in Brisbane aankwamen, waar we nu in een appartement op de 10de verdieping van een nieuwe woontoren zitten. Het gebied waar deze flat staat was oorspronkelijk een industriegebied, maar nu wordt het langzaam getransformeerd toe een hippe woonwijk, erg leuk om te zien. Verschillende musea bevinden zich hier op loopafstand, dus we hebben er vandaag een cultureel verantwoord dagje van gemaakt en door the Gallery of Modern Art (GOMA) en het Queensland Museum te bezoeken. De kinderen waren daar in eerste instantie niet zo enthousiast over, maar toen ze ontdekten dat er momenteel een Marvel tentoonstelling te zien is in de GOMA, was met name Dennis niet meer te houden. Het was dan ook een erg interessante expositie, met heel veel kostuums en rekwisieten uit de films en daarnaast de nodige uitleg over de totstandkoming daarvan met wat interactieve elementen.
Zojuist hebben we onze bagage alvast in de auto gelegd, morgen om 5:30 vertrekken we naar het vliegveld en dan zit ons verblijf hier er weer op. De 5 weken die we hier hadden zijn (wederom) heel snel voorbij gegaan. Gelukkig hebben we onze herinneringen en de foto’s nog ;-).

2 thoughts on “Naar Hervey Bay en Brisbane

1. Weer een prachtig reisverhalen en een schitterende reportage. Wij hebben ervan genoten Gert-Jan en Johanna!
    Wij wensen jullie een heel goede thuisreis en tot ziens.
    Oom Ad en tante Jacqueline.

2. Nou het was weer geweldig en nou naar huis want het wordt een verslaving.goeie reis en ik denken dat jullie en de kinderen hier nog lang op kunnen teren.Friese uitdrukking ha ha.tot op Schiphol.doei