Sydney

Johanna: Op maandagmiddag zijn we in Sydney gearriveerd. De vlucht verliep een stuk relaxter dan de vlucht van Nieuw-Zeeland naar Tasmanië. Onze bagage kwam als eerste op de band, de shuttlebus naar de hotels was snel gevonden en een kwartier na de landing zaten we in de taxibus op weg naar ons appartement/hotel. GJ had dit onderkomen al een hele tijd van te voren geregeld. Het is altijd even afwachten als je iets via internet boekt, maar we waren zeer blij verrast. Een grote kamer met daarin twee grote 2-persoonsbedden (de kids moeten gedrieen in één bed), zeer moderne badkamer, een redelijk formaat keuken en nog plaats voor een bank, salontafel en eetkamertafel. Ontbijt beneden in de lounge is inbegrepen en er is zelfs een zwembadje. En het mooiste van alles: het ligt midden in het centrum, in Woolloomooloo nabij Kings Cross en de botanische tuinen. De eerste dag zijn we in de namiddag nog even gaan wandelen. Nadat we een flink stuk gelopen hadden werden we overvallen door een enorme tropische regenbui. De Sydneysiders zijn hierop voorbereid en iedereen had een paraplu bij. Wij Nederlanders niet (dit is immers het droogste continent ter wereld!) en daar liepen we in de regen. Echter het mooie is dat het lekker warm blijft. En ontstonden zelfs kleine riviertje op de weg en alle vieze slippers zijn weer helemaal schoongespoeld. Na even zoeken vonden we gelukkig een soort winkelcentrum in een metrostation en daar zijn we gaan eten. Daarna hebben we nog een heel eind teruggewandeld/gerend door de regen.
De volgende dag zou het volgens de weerberichten alleen maar gaan regenen, echter die was blijkbaar de vorige dag al gevallen want we troffen een stralend blauwe lucht, 27 graden en geen spatje neerslag. ‘s Ochtends even gezwommen in het zwembad van het appartement en aan het einde van de ochtend naar het Sydney Aquarium gewandeld. We moesten natuurlijk onderweg wel wat zien, dus dat ging niet via de kortste weg, waardoor we tijdens lunchtijd bij een groot plein met foodcourt (allerlei etenstentjes op een rij) in een zakendistrict belandden. We hebben daar heerlijk buiten onder een parasol tussen de pakken en netgeklede dames zitten lunchen. Daarna door naar het aquarium alwaar iedereen zich prima heeft vermaakt met o.a. de grote roggen en dito haaien. Als bonus stonden er allerlei grote lego-bouwwerken in het aquarium. Aan het einde van de dag via de kust weer teruggewandeld (en dat is toch zeker 6-7 km). Onderweg we werden getrakteerd op harbourbridge en het operahouse bij zonsondergang en een heleboel vleermuizen die in de schemering vanuit de botanische tuinen uitvliegen over de stad. We hebben ook nog even een terrasje gepakt aan de haven en een ijsje gegeten en toen waren we rond 8 uur thuis.
Vandaag (woensdag) zijn we met de ferry naar Manly (een wijk in Sydney aan de overkant van de haven) geweest. We hadden een wandeling langs de kust gepland, maar het was erg warm en toen de kinderen eenmaal het strand zagen, zetten ze stap meer verder en wilden ze alleen maar rennen met de golven en op het strand spelen. Het was ook wel erg warm om te wandelen ;-). GJ heeft van de nood een deugd gemaakt en samen met Dennis zeker 3 uur in de branding gesprongen. Rond 5 uur de ferry weer terug genomen en via de botanische tuinen teruggewandeld naar ons onderkomen.
Vanavond hebben we geskyped met groep geel en groep 4c. Alle kinderen van de klassen van Dennis en Ilse hadden zich verzameld in de gymzaal en samen met meester Hendrik had GJ een skypeverbinding gemaakt. Dennis en Ilse hebben even met de klas gepraat en we hebben zelfs gezamenlijk hoedje van papier gezongen. Aan de reacties op het beeld te zien viel het bij de klassen wel in de smaak. Dennis en Ilse vonden het in elk geval heel erg leuk! Wellicht voor herhaling vatbaar. Morgen gaan we de auto ophalen en we hebben nog een nachtje bijgeboekt in het appartement. We vertrekken vrijdagochtend uit Sydney om weer te gaan toeren.

Gert-Jan: Ik zal het maar gelijk voor bekennen: ik ben verliefd en ik denk wel dat Johanna het begrijpt. Ik ben verliefd op deze prachtige, levendige, fantastisch sfeervolle stad. Iedere keer als we de deur van ons appartement uitlopen, volgt weer de ene na de andere positieve verrassing. Het is hier op elk moment van de dag lekker warm, er zitten allerlei grappige beesten die je niet direct verwacht (kaketoes en vleermuizen, om er maar eens een paar te noemen), maar het is ook vooral zo verschrikkelijk sfeervol hier. In het zakencentrum is het druk en gehaast, maar toch ook gezellig en als je naar de haven loopt zitten daar echt de meest relaxte terrassen op de mooiste plekjes. Overdag kun je naar één van de talloze stranden (ik schat dat je hier minimaal 2 maanden lang elke dag naar een ander strand kunt) of anders ga je één van de vele wandelingen door de nationale parken in Sydney maken. Die parken zijn voor Australische begrippen niet zo groot, maar je kunt er toch gemakkelijk een paar dagen zoet mee zijn en als dat niet genoeg is, ga je naar de Blue Mountains, een natuurgebied zo groot als Noord-Brabant, Limburg, Zeeland en Zuid-Holland bij elkaar op een uur rijden van Sydney. Ik kan me prima voorstellen dat je hier lekker een hele zomer als strandwacht oid gaat werken, gewoon om hier te zijn en genoeg tijd over te houden om leuke dingen te doen. Ik herinner me ook ineens weer dat we hier in 2002 maximaal 3 dagen wilden blijven en uiteindelijk pas na 5 dagen vertrokken. Nu hebben we er ook al weer een dag bijgetrokken en als we vrijdag ons appartement uit moeten gaan we eerst naar Bondi en dan naar de Blue Mountains!

7 thoughts on “Sydney

1. Ik begrijp het helemaal, ik zou ook zo weer naar Sydney willen. Het is zo’n leuke stad! Geniet er nog even van en geniet daarna van de rest van de trip. Ik vind het heerlijk om jullie berichten te lezen. Het brengt goede herinneringen aan mijn eigen reis naar boven.

Groetjes, Ellen

2. Het verliefd zijn op Sydney zit toch wel een beetje in de genen Gert-Jan . Als we jullie foto`s weer zien kunnen we het ons zo goed voorstellen. Wanneer we er nu ook zouden zijn,bleven we er een hele week denk ik, zo lekker ontspannen.maar ja wij genieten nu van jullie beschtijvingen van die heerlijke stad. de Bleumountains zijn ook prachtig . geniet ervan we kunnen het jullie niet genoeg zeggen .Wat leuk dat skypen met heel de klas , een pracht uitvinding hè. groetn Kees en Anneke

3. hoi ilse. wat een pech dat de juffen een gesprek hadden, nu hebben we jou gemist op skype. we hebben van de kinderen gehoord dat het erg leuk was. heb je de mooie vlag, kangoeroe en kurkhoedje goed kunnen zien? wat leuk dat jullie met elkaar hebben gezongen. vond je het zelf niet een beetje raar dat we met de computer met elkaar gingen praten? en heeft dennis ook z’n vriendjes uit de klas weer gezien? en dan ben je alweer met het vliegtuig geweest, nu duurt het voorlopig wel een tijdje hoor. nu eerst heel veel weken in australie rondreizen. ga je weer goed kijken naar al die vreemde dieren en vaak wandelen? meester hendrik gaat met papa afspreken om over een paar weekjes weer te skypen met elkaar. dan zijn de juffen er hopelijk zelf ook bij, ik wil ook wel even praten en zwaaien naar jou. dag lieve ilse, groetjes voor iedereen daar.

4. Kijken jullie bij elke stoel waar jullie op gaan zitten nog of er misschien een gevaarlijke spin onder zit? Of hoeft dat niet bij een foodcourt/in Sydney 😉

5. Wat een paradijs,dat Sydney zeg, lijkt mij ook wel wat om daar nog even op adem te komen ,maarjullie moeten nog een heel stuk. Maar ja die blauwe bergen dat mag je niet missen. Wij doen het wel met een CDtje van de Nits. Fijn dat het nu ook wat warmer is, ook kamperen wordt dan stukken plezieriger. Dennis en Ilse leuk geskypt met school, mooi dat het gelukt is jullie worden een beetje beroemd en byzonder.Hier knapt het weer ook op het is al 14 dagen droog en dus weer om de tuin op te knappen. Mooi dat we bij Margreet ook even geskypt hebben en jullie Sander ook nog gezien hebben, mooi jochie he’ Nu nog het laatste rondje doen met veel mailtjes naar ons want we verwachten nog meer mooie foto’s van wilde beesten , bruine kinderen en ouders natuurlijk . Groeten uit Leeuwarden . xxx xx